суббота, 24 ноября 2012 г.

Обязательно прочитайте, пожалуйста


Важливий день

 

 З вашого дозвілу не буду звітуватися щодо проведених уроків /викладу стислі конспекти; *може, комусь буде цікаво/

  Хочу поділитися однією історією..

Пролог
  На настановчій бесіді вчитель одразу позначила учнів, з якими працювати можна, а які - "баласт", мовляв, враховуючи це, можна буде підтримувати дисципліну в класі: не воруши тих-то та тих-то, і буде тобі щастя (я так зрозуміла ці пояснення).

  Проводжу перший свій урок у 5-Б класі.
Діти-непосиди. Це так. Але, "не все так плохо в Датском королевстве". Вони зацікавлені (ще б пак: тема - опис тварини (!))), уважні, готові до активної  (єдине: не одразу мобілізуються для зміни форми роботи).
/Дівчатка, Ліза та Єва, - зірочки!/ --> для вшанування))
Сама розповідь

Знайомлю вас з головним героєм:
Толік - "баласт" (із слів вчительки); дитина, що чекала на розкриття (з мого висновку).

5 урок. Російська мова. Тема: "Діалог".

З 20 осіб були присутні лише 11 (половина класу була задіяна у "Колоску" - якесь змагання між 5-ми класами).

11 дітей. 10 + 1. 10 + Толік.
Що робила та дитина..! Як він хотів бути першим, кращим, найкмітливішим та уважним.
Та він і був таким. І це учень-"баласт"?!



IV.  Подведение итогов.
·        Интерактивный прием «Интервью»
- Сегодня все были активны, участвовали в работе, составляли диалоги, соблюдали правила общения. Но я заметила, что у нас появился эксперт в вопросах диалоговедения, и я предлагаю нашей Лизе, которая, как мы знаем, мечтает стать журналистом, взять у него интервью. 
- А что такое интервью? Можем ли мы сказать, что это тоже диалог?
*назначаю лицо, у которого будут брать интервью. Даю ученице карточку с вопросами.
Мы все будем внимательно следить на сколько прав наш «эксперт», по необходимости, дополняя его слова, исправляя неточности, хотя мы-то с вами уверены, что они не возникнут. Ведь кто такой эксперт? (Это человек, обладающий специальными знаниями).

_________________________________________________________________ - Здравствуйте! Могли бы вы рассказать собравшейся публике о значимости диалога в нашей речи?
- _______________________.
- Скажите, а как называется фраза каждого действующего лица – участника диалога?
- _______________________.
- Как оформляется каждая реплика в диалоге?
- _______________________.
- Обязательны ли слова автора при каждой реплике?- ________________________.
-   Будьте добры разъяснить, чем пунктуация при диалоге отличается от пунктуации при прямой речи? Чем они похожи?
- ________________________.



   Толик заслужив звання експерта на цьому уроці, це точно. І діти з цим погодились.
Ліза-журналіст та Толя-експерт виходять до дошки.
Лунає перше питання..
У Толіка починається "відрив від реальності": відповідає на питання несерйозно, намагаючись просто розсмішити клас, починає вести себе задерливо.
  Я звертаюся до класу з питанням: "Чи таким вони уявляли собі експерта?".
Приходимо до думки, що експерт - людина серйозна, людина вчена.
Толік сідає на місце.
Знаходиться інший експерт.
...
Далі все пройшло добре. Вирішили, що тепер ми всі експерти))


Найголовніша частина

З середини наступного уроку літератури (клас був уже повним, 20 учнів), я помітила, що настрій Толіка значно погіршився..

..Перерва.
підходжу до дитини:
- Толя, ты плохо себя чувствуешь?
- Да нет, хорошо.
- А почему тогда такой грустный? Ты расстроился из-за того, что я сняла тебя с должности эксперта?
- Нет. Мне больно, что я подвел вас.



"Мне больно, что я подвел вас".

...

Выводы.

3 комментария:

  1. Саме про це і про таку шкільну реальність я так часто намагалася говорити з вами, відхиляючись від теоретичних положень предметів. Дуже боляче, що за суворою буденністю і виснажливою роботою дорослі (вчителі, батьки і всі ті, хто мав би бути поряд з дитиною) цю дитину й не бачать, вони її втрачають (принаймні так думають). Добре, що у людини є ще й внутрішні механізми, можливості, резерви, і тому більшість людей незалежно чи їх підтримували і вели, чи їх розуміли, чи їх слухали і вислуховували все одно виходять у життя, де потім ці, невизнані, недооцінені, недолюблені, закріплюються і здобувають не менших результатів, як і ті, яким у шкільні роки пощастило більше. Як часто доводиться чути, що хтось на трійки вчився, а до життя краще пристосований, а рафіновані відмінники не завжди.
    Коли ви йшли на практику, ми вам говорили, що вам звісно не вистачить ні часу, ні можливостей змінити існуючі закони існування двох колективів вчительського і учнівського. Можливо ви зробите важливі відкриття для себе, того ж учня, вчителя. Але на все потрібний час і психологічно складна робота.
    А потім у вас постане дилема: а коли ж жити для себе, якщо стільки хочеться віддати іншим.

    Вже двадцять років ніяк не виходить встановити паритет…

    А винайдений вами формат рефлексії варто продовжити і популяризувати

    ОтветитьУдалить
  2. Дякую за коментар!
    Я, насправді, і досить не можу вийти з того стану: ця дитина щось перевернула у мені..
    Серйозно.

    ОтветитьУдалить
  3. Ми часто мислимо стереотипами, але набагато страшніше, коли ці стереотипи не наші,а чужі, які ми мимоволі приймаємо.
    Добре, коли бажання спробувати відкрити істину, але це не легко і тому не всім під силу.
    Якщо збережеш в собі це відчуття внутрішньої свободи, будеш щаслива і нещасна водночас, але точно не сіра ворона чи бездушний виконавець!

    ОтветитьУдалить